תאונת דרכים בשירות הצבאי: את מי לתבוע?

חייל (סדיר, קבע או מילואים) שנפצע בעת שירותו הצבאי בתאונת דרכים במעורבות רכב אזרחי, יכול לבחור אם להגיש תביעה למשרד הביטחון או לתבוע את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב.

אם לא היה מעורב רכב אזרחי בתאונה, אפשר להגיש תביעה רק במשרד הביטחון.

כדאי לציין שתאונת דרכים בדרך לבסיס או ממנו נחשבת כתאונה שאירעה במהלך השירות הצבאי.

החוק שונה קצת במקרה של תאונת דרכים במהלך חופשה מהצבא: חיילים בשירות סדיר עדיין יכולים לבחור את מי לתבוע, אבל משרתי מילואים או קבע לא יכולים להגיש תביעה נגד משרד הביטחון – ועליהם לתבוע את חברת הביטוח בלבד.

קיימים יתרונות וחסרונות בכל אפשרות תביעה, אבל בכל מקרה אי אפשר לתבוע בשני המסלולים – חייבים לבחור מסלול אחד בלבד: משרד הביטחון או חברת הביטוח. מי שתבע את חברת הביטוח וקיבל פיצוי כספי לא יוכל להגיש תביעה למשרד הביטחון – גם אם קיבל פיצוי נמוך ממה שרצה, וגם אם מצבו הרפואי יחמיר בעתיד.

מה עדיף, לתבוע את משרד הביטחון או את חברת הביטוח?

בתביעה לחברת הביטוח זכאי הנפגע לקבל פיצוי כספי חד פעמי בלי קשר לשאלה מי היה אשם בתאונה. לעומת זאת, בתביעה שמוגשת לקצין התגמולים במשרד הביטחון, אם החייל היה אשם בביצוע התאונה, למשל נהג במהירות מופרזת או ללא רשות, התביעה תידחה.

כאשר מגישים את התביעה למשרד הביטחון על פי חוק הנכים, יש להוכיח קשר סיבתי בין המצב הרפואי לתאונה. חשוב מאד למלא דו”ח פציעה כמה שיותר מהר אחרי ולהחתים את הרופא.

קבלת פיצוי מחברת הביטוח אינו מותנה בכך שלנפגע נותרה נכות קבועה, לעומת זאת, כדי לקבל הכרה כנכה ולהיות זכאים לפיצויים על-פי חוק הנכים, יש לקבל יותר מ-10 אחוזי נכות.

היתרון המרכזי בהגשת תביעה למשרד הביטחון הוא בכך שהנפגע מקבל הכרה כ”נכה צה”ל” לכל החיים, ואגף השיקום אחראי על הוצאות הטיפול והשיקום של הנפגע. נכה צה”ל זכאי להטבות כמו מימון טיפולים רפואיים, הנחה במיסים שונים ועזרה בסבסוד לימודים. במקרה וחלה החמרה במצב הרפואי קיימת אפשרות להגדיל את אחוזי הנכות. גובה הפיצוי אינו מותנה בשכר החודשי של הנפגע טרם התאונה, וסכומי הפיצוי זהים לכל הנפגעים בעלי אותה נכות.

לחיילים שנפגעו בתאונה בזמן שירותם הצבאי ויתכן שהם זכאים לפיצוי, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה בתביעות מסוג זה כדי לבחור באפשרות התביעה הטובה ביותר מבחינתם.

חייל פצוע נכה על קביים צילום להמחשה דפוזיט פוטוס