פגיעה נפשית עקב חשיפה לאזעקות וירי טילים

פוסט טראומה, או בשפה המקצועית PTSD (קיצור של Post Traumatic Stress Disorder) לא שמורה אך ורק ללוחמים בשדה הקרב, אלא גם לאזרחים שחווים אירועים קשים, במיוחד בתקופת מלחמה.

בעקבות ה-7 באוקטובר 2023, עלה בצורה חדה מספר האזרחים הזקוקים לטיפול וסיוע נפשי עקב חשיפה לאירוע מסכן חיים: שורדי הטבח במסיבת הטבע בדרום, תושבי עוטף עזה שהיו עדים לאירועי השבת השחורה, בני משפחותיהם של חיילים הלוחמים בעזה ובגבול הצפון וגם ציבור גדול של אנשים החשוף לירי הטילים ולאזעקות.

מה שלא כולם יודעים, הוא שהמדינה עשויה להכיר באנשים כנפגעי פוסט טראומה עקב חשיפה ממושכת לירי טילים ולאזעקות “צבע אדום”, גם אם הטילים לא נפלו בקרבתם.

מי זכאי להבקש הכרה בפגיעה נפשית עקב המצב הביטחוני?

אנשים שחשופים עקב המציאות הביטחונית באזור מגוריהם לאזעקות מרובות וירי טילים מתמשך, עלולים לסבול מהתקפי חרדה, קשיי שינה, חוסר תיאבון, עצבנות ורגזנות לאורך זמן, פגיעה בכושר הריכוז, רגישות יתר לרעשי הסביבה (למשל נטייה להיבהל בקלות מרעשי אופנוע או רכבים), ובכלל פגיעה בתפקוד היום-יומי הגורמת לשיבוש משמעותי בעבודה ובבית.

מה לעשות?

ניתן לפנות לביטוח לאומי ולציין בטפסים במתאימים את הבקשה להכרה בפגיעה בפעולות איבה. חשוב להדגיש בנימוקים את החשיפה המרובה לירי רקטי ולאזעקות. בהמשך יבוצע זימון לוועדה הרפואית שתבחן את הממצאים ואת מצבו הנפשי של המבקש כדי לקבוע האם קיימת דרגת נכות נפשית ומה גובה התגמול הכספי.

סיוע בחינם גם בלי הכרה רשמית

המדינה מעניקה כלים לסיוע וטיפול בפגיעה, גם בלי לקבל הכרה מביטוח לאומי כנפגעי פעולות איבה.
מי שמרגישים כי הם סובלים מחרדות ופוסט טראומה יכולים לקבל טיפול נפשי וליווי מיידי לאחר הפגיעה.
טיפול אישי, משפחתי או קבוצתי, ניתן בחינם במרפאות בריאות הנפש, במרכזי החוסן ובמוקדי עמותות שונות.

למידע נוסף היכנסו לקישור הזה:
https://www.btl.gov.il/HaravotBarzel1/Harada_HB/Pages/Harada1.aspx: