נפלת ברחוב או במקום ציבורי – את מי אפשר לתבוע?

נפילה ברחוב, בחנות או בשטח ציבורי אחר עלולה להביא לנזקים משמעותיים והשלכות מצערות. באילו מקרים אכן מגיע פיצוי למי שנפגע?

לפי פקודת הנזיקין, יש צורך בקיומם של תנאים מסוימים כדי להיות זכאי לקבלת פיצוי על הנזקים.

התנאי הראשון הוא שהייתה רשלנות של גורם כלשהו שגרמה לנפילה. למשל: מכשול או מפגע בדרך, בור לא מכוסה וכדומה. במקרה כזה יש לנפגע זכות לתבוע את הגוף אשר גרם למפגע או היה אחראי על המקום שבו היה המכשול.

למשל, אדם שנתקל במכשול על מדרכה שמיועדת להולכי רגל, נפל ונחבל, יכול להגיש תביעה נגד הרשות המקומית (עירייה, מועצה) אשר אחראית לתקינות השטחים הציבוריים בתחום שיפוטה. אדם שנפגע מנפילה בתחנת דלק יכול להגיש תביעה נגד בעלי התחנה. אדם שנפגע מנפילה בקניון יכול לתבוע את בעלי הקניון. תלמיד שנפגע במוסד חינוכי יכול לתבוע גם מכוח פוליסת ביטוח תלמידים וגם תביעת רשלנות מכוח פקודת הנזיקין.

לאחר שבית המשפט המוסמך קבע כי יש רשלנות מצד הגורם האחראי על המפגע, מגיע השלב הבא: להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין התאונה והנזק. לדוגמה, לא מספיק להוכיח שהנהלת הקניון לא דאגה לנקות את הרצפה, צריך להוכיח שהלכלוך על הרצפה הוא זה שגרם לנפילה ולפגיעה.

תנאי נוסף שקובעת פקודת הנזיקין הוא גרימת נזק. לא כל אדם שנפל ונחבל יזכה בפיצוי. רק כאשר נפילתו נגרמה כתוצאה מרשלנות של גורם מסוים, ונגרם לו נזק כתוצאה מאותה נפילה, –מתגבשת עילת תביעה. גובה הפיצוי שהנפגע יקבל תלוי בגובה הנזק.

נפילה צילום דפוזיט פוטוס