נפילה בשטח ציבורי: 5 פעולות חשובות שעליכם לבצע

במקרה שנפלתם ונפגעתם בשטח ציבורי, כמו ברחוב, במרכז קניות או בבית עסק, יתכן ותוכלו לתבוע את הגורם האחראי על גרימת הנזק. חשוב מאד שתפעלו לפי הכללים הבאים

1. תיעוד מדויק ומפורט היכן התרחשה התאונה, כיצד התרחשה ואלו נזקים נגרמו. צילום מקום התאונה, צילום המפגע בשטח שגרם לנפילה, כגון: שלולית מים, מדרכה שקועה, פערים בין אבני המדרכה. חשוב למהר ולצלם את המקום לפני שהמפגע יתוקן ע”י העירייה או בעלי המקום.

2. קבלת פרטי עדי ראיה לתאונה.

3. פניה לקבלת טיפול רפואי, המשך טיפול רפואי ושמירת התיעוד. בראש ובראשונה הקפידו לשמור על בריאותכם!

4. שמירה על כל הקבלות והמסמכים. שמרו על התיעוד הרפואי, סיכומי ביקור אצל הרופאים השונים, מרשמים לתרופות, קבלות על נסיעות או עבור דלק, רכישת תרופות ואביזרים, העסקת עוזרים, וכדומה.

5. תלושי שכר לשכירים וקבלות לעצמאיים, כדי שתוכלו להוכיח הפסד כספי שנגרם לכם בגלל הפגיעה.

גם אחרי כל השלבים האלה –הפיצוי לא מובטח. במשפט העברי יש את גישת רבי מאיר לפיה “נתקל פושע הוא” (תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא דף כט.) שלפיה אדם שנתקל בדבר מה ונפל האחריות היא עליו.

בת.א. (י-ם) 10793/91 לאה יהושע נ’ עיריית ירושלים ואח’ קבע כב’ השופט פרנקל כי אחריותה של הרשות המקומית איננה אחריות מוחלטת וחובת הזהירות הקונקרטית תתקיים רק אם מדובר בסכנה בלתי רגילה. אמנם היה פגם מסוים במדרכה, אך פגם זה היה יחסית פגם קל, שכמותו יש אלפים רבים במדרכות, ואם בכלל ניתן לכנותו “סכנה” הרי זו סכנה רגילה לחלוטין.

בע”א (י-ם) 4344/97 כהן ג’ני נ’ עיריית רמת גן ואח’ (תק-מחוזי 98 (1) 1213) קבע בית המשפט המחוזי כי העירייה אינה נושאת באחריות: רחובות ומדרכות עיר אינם “משטח סטרילי” ואין להתייחס אליהם כאל מקום שאין בו סדקים, בליטות ו”גלים” של שיפועים כאלה ואחרים. מדובר במאות קילומטרים של דרכים ומדרכות, שנעשה בהם שימוש ע”י עשרות אלפי אנשים, זאת בנוסף לעגלות, משאות, כלי רכב וכדומה.

בכל מקרה של נפילה או פגיעה כדאי להתייעץ עם עו”ד בעל ניסיון בתחום הנזיקין שיוכל להעריך את סיכויי התביעה, לטפל במקרה שלכם ולהציג בפני בית המשפט את ההוכחות הדרושות באופן מקצועי.

מאת עו”ד רונן לפיד ועו”ד אפרים בנדר

פגיעה נפילה בשטח ציבורי רשלנות ונזקי גוף