נפגעי פעולות איבה? דעו את זכויותיכם

שום פיצוי לא יוכל להחזיר לשגרה מלאה את חייהם של נפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם, אך חשוב להכיר את כל הזכויות – ולו רק כדי להקל במעט על הסבל וההתמודדות. כך תפעלו על מנת למצות את זכויותיכם

אין פיצוי כספי שיוכל לכפר על הסבל והכאב שחוו שורדי הטבח בדרום וביישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר 2023, וכמותם כל נפגעי פעולות האיבה מאז קום המדינה.

יחד עם זאת, כדי להקל ולו במעט על הכאב ועל התמודדותם של נפגעי אירועי האיבה ובני משפחותיהם, חשוב לדעת על כל הזכויות המגיעות לנפגעים: תגמולים כספיים, סיוע, שיקום והטבות שונות.

בעקבות פגיעה: איך יודעים שזו פעולת איבה?

חוק הפיצויים לנפגעי פעולות איבה התש”ל-1970 ממלא תפקיד מרכזי במתן תגמולים כספיים לנפגעים בפעולות איבה בתוך מדינת ישראל או מחוצה לה.

כל אזרח ישראלי שנפגע כתוצאה מפעולות איבה במסגרת הסכסוך הערבי-ישראלי זכאי לפיצויים. ההגדרה של פגיעה בפעולת איבה כוללת תרחישים שונים, כגון פגיעה מרקטות, ירי, פיצוצים, דקירות ופעולות עוינות אחרות שבוצעו על ידי צבאות אויב וארגוני טרור, ואפילו פעולות כלפי ישראלים בחו”ל הנובעות ממניעים אנטישמיים.

לפי לשון החוק, תובע להכרה כנפגע אירוע איבה חייב להציג ראיות כי קיימת זיקה ממשית בינו לבין פעולת האיבה וכי בריאותו נפגעה כתוצאה מאותו אירוע.

 

לאן כדאי לפנות לקבלת עזרה?

בעקבות מלחמת חרבות ברזל נפתח קו חירום לסיוע מידי לנפגעי פעולות איבה ובני משפחותיהם, הפועל כל ימי השבוע (גם בשבת) בין השעות 8 בבוקר עד 8 בערב. קו החירום: 02-6269999.

תגמולים וזכויות לנפגעים

מי שהוכרו כנפגעי אירוע איבה, זכאים לקבלת טיפולים ושירותים רפואיים שכלולים בסל הבריאות, ולהחזר כספי עבור טיפולים ושירותים שנמצאים מחוץ לסל, בהתאם לצורך.

▪️ כיסוי ומימון מלא של הטיפול הרפואי, כולל, אשפוז, טיפול תרופתי, אביזרי עזר רפואיים, החלמה ושיקום רפואי.

▪️ הטיפול והשיקום מבוצעים על ידי קופת החולים בה מבוטח הנפגע ובתי החולים.

▪️ ההחזרים על הטיפולים ניתנים תמורת הצגת קבלות מקוריות במחלקת נפגעי איבה.

▪️ נפגע שנמצא בתקופת אי כושר ואינו כשיר לעבוד עקב מצבו הבריאותי, אשפוז או טיפול, יכול לדרוש תגמול רפואי לתקופה זו – ובתנאי שאין לו שכר או פיצויים אחרים בגין אותה תקופה.

▪️ סכום התגמול מותאם לגובה השכר החודשי שקדם לפגיעה. אם הנפגע לא עבד בחודש שלפני כן, ישולם לו שכר מינימלי קבוע בחוק.

תביעת נכות

לאחר ההכרה יכולים נפגעי איבה להגיש תביעה לביטוח לאומי להכרה בנכות פיזית או נפשית. לאחר הגשת התביעה יזומן הנפגע לוועדה רפואית שתקבע האם להכיר בנכותו ומה גובה אחוזי הנכות שיקבל.

תובעים שנקבעה להם דרגת נכות של 10% ומעלה זכאים לתגמולים כספיים מהמוסד לביטוח לאומי. למענק חד-פעמי זכאים נפגעי פעולת איבה בדרגת נכות קבועה (לצמיתות) החל משיעור של 10% ועד ל-19% (216,932 ש”ח).

לקצבה חודשית זכאים נפגעי פעולת איבה בדרגת נכות קבועה של 20% ומעלה. כמו כן, יתכנו תגמולים נוספים לנכויות מיוחדות ותוספות שר”מ (שירותים רפואיים מיוחדים).

מיצוי זכויות נפגעי פעולות איבה

נפגעים שמבקשים לקבל הכרה מביטוח לאומי יכולים אומנם לקבל ייעוץ והכוונה ללא עלות לוועדות הביטוח הלאומי, אבל כדי לוודא מיצוי מקסימלי של הזכויות, ניתן לפנות לייצוג וליווי של עורך דין המתמחה בתחום.

יש עורכי דין רבים שמייצגים מול המוסד לביטוח לאומי, אולם רק לחלק קטן מהם יש הניסיון והידע המקצועי בייצוג נפגעי איבה. בזמנים לא פשוטים אלה, כשפגיעות איבה הפכו למרבה הצער לחלק מחיי היום-יום, רק מעטים הם עורכי הדין בעלי הניסיון היודעים לתת מענה אמיתי בתחום זה.

לפנייה אל “יד מכוונת” חייגו למספר 2496*.