מחלת מקצוע: האם אפשר לתבוע?

אחת הפגיעות הנפוצות בעבודה היא מחלת מקצוע וכדאי שתדעו עליה ועל הזכויות המגיעות לכם במקרה כזה.

מחלת מקצוע היא מחלה שפרצה והתגבשה עקב עבודה שבוצעה במקום העבודה או מטעם העבודה. בניגוד לתאונה בעבודה, מחלת מקצוע אינה מקרה של פגיעה חד פעמית שאירעה במקום מסוים ובזמן נתון. מחלת מקצוע היא מחלה שהתגבשה אצל העובד בשל תנאי עבודתו.

במסגרת העבודה, חשופים העובדים למחלות מקצוע שונות, שהנפוצות בהם: בעיות שנגרמו עקב עבודה פיזית קשה; חשיפה לחומרים כימיים, חומרים מסרטנים, אסבסט, קרינה, חשיפה ממושכת לשמש, רעש ועוד; צרידות ופגיעה במיתרי הקול בגלל שימוש רב בהם, בעיות בריאותיות עקב עבודה ממושכת עם מחשב, ועוד.

על מנת למנוע מחלות מקצוע מחוייב כל מעסיק לדאוג לפיקוח על הגורמים המזיקים, אחריות לתנאים סביבתיים הולמים והקפדה על כשירות העובד. עובד שיש לו חשד שנפגע ממחלת מקצוע עליו לפנות לרופא תעסוקתי. אם הוחלט ע”י הרופא התעסוקתי שמדובר במחלת מקצוע על העובד למלא טופס בל/250 ולפנות למוסד לביטוח לאומי על מנת לקבל את זכויותיו.

עובד אשר הוכרה פגיעתו כ”תאונת עבודה” ע”י המוסד לביטוח לאומי יפוצה על אובדן ימי עבודה, על ההוצאות הכרוכות בפגיעה ועל נכות זמנית וצמיתה (קבועה). אם המוסד לביטוח לאומי החליט שהפגיעה לא מהווה תאונת עבודה הנפגע יכול לפנות לבית הדין האזורי לעבודה.

כאשר מדובר בתאונת עבודה שהסתיימה בנכות, ואחוזי הנכות שנקבעו בוועדה הרפואית אינה משקפת את מצבו הרפואי, הנפגע יכול לערער על החלטת הועדה לוועדה רפואית לעררים. על החלטת הוועדה הזו ניתן לערער לבית הדין האזורי לעבודה אך ורק בשאלות משפטיות – ולא בעניינים רפואיים.

עובד שנפגע בתאונת עבודה או חלה במהלך עבודתו זכאי לתבוע פיצויים בנוסף למוסד לביטוח לאומי גם את המעביד וחברת הביטוח שלו או כל אדם אחר שאשם בגרימת הפגיעה. בנוסף לכך הוא יכול לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את העובד בפוליסת “ביטוח תאונות אישיות” או “אובדן כושר עבודה” או ביטוחים אחרים בהתאם לפוליסות שרכש. במקרה של תאונת דרכים שהתרחשה במהלך העבודה או בדרך לעבודה או ממנה – יכול העובד לתבוע גם את חברת הביטוח שביטחה את הרכב. העובד שנפגע לא מוגבל לבחירת אחת מן החלופות והוא רשאי לתבוע את כולם.

זכויות של עובד אשר נפגע בעבודה נועדו לעזור לו להשתקם. הגוף הממונה להעניק לעובד שנפגע את זכויותיו הוא בראש ובראשונה המוסד לביטוח לאומי – אך ההליך עד לקבלת אותן זכויות אינו הליך פשוט. לפעמים מגיעות לעובד זכויות ממספר גופים והוא רשאי לתבוע את כולם. להתנהלות של העובד לאחר הפגיעה עשויות להיות השלכות בעתיד – ולכן כדאי לקבל יעוץ מקצועי מעורך דין שמכיר את תחום הנזיקין ויש לו נסיון בנושא.

ביטוח לאומי - מחלות מקצוע צילום להמחשה Depositphotos