המדריך לתביעות ביטוח לאומי ומשרד הביטחון למשרתי קבע ושוטרים

מתי אפשר לתבוע נכות ומהם ההבדלים בין זכויות נכי צה”ל שקיבלו הכרה ממשרד הביטחון לבין זכויות נכים המוכרים בביטוח הלאומי?

תיקון 29 לחוק השיקום, שנכנס לתוקף בשנת 2017 בעקבות ועדת גורן, הביא להפרדה ברורה בין משרתי הקבע בצה”ל למקביליהם בכוחות הביטחון לעומת חיילים בשירות חובה ומילואים. כתוצאה מכך, האחריות על הכרה בזכויות הנפגעים בשירות קבע ובכוחות הביטחון הועברה ממשרד הביטחון לידי המוסד לביטוח לאומי.

מי זכאי לתבוע נכות מביטוח לאומי?

משרתי קבע בצה”ל, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, המוסד, השב”כ, משרד ראש הממשלה, משמר הכנסת וגורמי ביטחון נוספים זכאים לתבוע נכות מהמוסד לביטוח לאומי במקרה של פציעה או מחלה במהלך שירותם. יש לציין כי האחריות על הכרה בזכויות של חייל שעובר מיד בתום שירות החובה שלו בצה”ל לשירות, ונפגע במהלך חצי השנה הראשונה מהמעבר, מוטלת עדיין על משרד הביטחון.

מתי אפשר לתבוע את ביטוח לאומי?

הנסיבות בהן ניתן לתבוע נכות מהמוסד לביטוח לאומי מפורטות בתיקון חוק השיקום ומכסות פציעות שאינן מבצעיות במהות, לדוגמה:

▪️ חבלה ופציעה שלא בזמן אימון או פעילות מבצעית. למשל: פגיעת גב עקב סחיבת משא כבד במסגרת השירות הצבאי, או פציעה במשחק כדורגל עם חיילים אחרים בשטח הבסיס.

▪️ תאונות דרכים בדרך אל השירות הצבאי או בחזרה ממנו.

▪️ פגיעה מצטברת שלא ניתן לייחס אותה אך ורק לשירות הצבאי, למשל: בעיות גב, בקע מפשעתי, מחלות כרוניות, מחלות ממאירות וכדומה.

מתי כן אפשר לתבוע את משרד הביטחון?

קיימים שני סוגי פגיעות בשירות הצבאי, שבהן הכתובת להכרה בנכות הייתה ונשארה אגף השיקום במשרד הביטחון.

▪️ חבלת שירות: חבלה, פגיעה פיזית או פגיעה פוסט טראומטית בעת פעילות מבצעית, באימון לקראת פעילות מבצעית או באירוע אופייני לשירות הצבאי/ביטחוני מבחינת האופי, המהות והנסיבות שלו.

▪️ מחלת שירות: התפרצות מחלה בזמן שירות הקבע, בעקבות אירוע או תנאי השירות, שהמהות, האופי והנסיבות שלהם ייחודיים לשירות הצבאי/ביטחוני, כגון: חשיפה לקרינה, חשיפה לחומרים מסוכנים, וכדומה.

מה ההבדל, בעצם?

יש הבדלים משמעותיים בין הזכויות של נכי צה”ל שקיבלו הכרה ממשרד הביטחון לבין זכויות נכים המוכרים בביטוח לאומי.

נכי צה”ל נהנים מזכויות רבות והטבות מפליגות וכן ממעטפת מחבקת שכוללת אפשרויות שיקום, טיפולים ותגמולים שמעניק משרד הביטחון. מצד שני, במקרים מסוימים, דווקא התגמולים הכספיים מביטוח לאומי גבוהים יותר מאשר תגמולי משרד הביטחון – וזאת בשל השוני באופן חישוב הפיצויים.

בכל מקרה, אופי הפגיעה או המחלה בשירות הקבע הם שקובעים את מסלול ההכרה בנכות – ולכן ברוב המקרים אין אפשרות בחירה לגבי “המסלול המועדף”.

איך מקבלים הכרה מביטוח לאומי?

תהליך תביעת הנכות מביטוח לאומי עבור משרתי קבע וכוחות הביטחון דומה לתהליך הגשת תביעה בגין תאונת עבודה מחלת עבודה במסלול האזרחי. יש לצרף תיעוד רפואי מקיף של הפגיעה או המחלה ולעמוד בפני ועדה רפואית שתקבע האם להעניק הכרה ואת גובה הנכות.